معرفی لوازم دندانپزشکی

آبان ۱۴, ۱۳۹۷ توسط Daartseo0
17918-5.jpg

در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم ترین لوازم دندانپزشکی بپردازیم .اگر می خواهید در زمینه لوازم دندانپزشکی اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله همراه ما باشید، دندانپزشکی نیز به مانند حرفه های دیگر که به صورت تخصصی فعالیت می کنند نیازمند لوازمی است. به طور معمول لوازم دندانپزشکی به منظور استفاده در این رشته تخصصی ساخته شده است و بسیاری از لوازم دندانپزشکی قابل استفاده برای تخصص های دیگر نیست. دامنه لوازمی که در درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی استفاده می شود نیز بسیار وسیع است و اگر مفصل در مورد آن ها توضیح داده شود به طور قطع مطلبی طولانی خواهد بود.

لوازم دندانپزشکی

اگر بخواهیم در مورد لوازم دندانپزشکی تعریفی را ارائه دهیم می توانیم بگوییم لوازم دندانپزشکی لوازمی هستند که به صورت تخصصی در این رشته مورد استفاده قرار می گیرند، همان طور که می دانید دندانپزشکی به منظور سلامت و زیبایی دندان و دهان اقدامات زیادی را انجام می دهد و برای انجام هر یک از این اقدامات نیازمند تجهیزات و لوازم خاصی است در اکثر موارد بدون وجود لوازم دندانپزشکی امکان انجام خدمات دندانپزشکی میسر نیست، ابزارها و وسایلی که در دندانپزشکی به کار گرفته می شوند بسیار زیاد هستند از مهم ترین لوازم دندانپزشکی که در این مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت می توانیم به یونیت و صندلی، آمالگاماتور، کاویترون، دستگاه لایت کیور و رادیولوژی دندان اشاره کنیم.

لوازم دندانپزشکی

یونیت و صندلی

یکی از ضروری ترین لوازم دندانپزشکی، صندلی دندانپزشکی است، به منظور مستقر شدن بیمار که دچار مشکلاتی در دندان و لثه است از صندلی مخصوص استفاده می شود، یونیت هم در دندانپزشکی به همه ابزارهایی گفته می شود که برای به کنترل در آوردن حرکات صندلی و همچنین به ابزارهایی گفته می شود که برای مداوای بیماران از آن استفاده می شود. همه یونیت های دندانپزشکی از پایه ای برخوردار هستند که بر روی آن چراغ مخصوص دندانپزشکی قرار داده می شود. یونیت ها به ابزارهای دیگری نیز مجهز هستند که از جمله آن ها می توانیم به ورودی آب و هوا و همچنین خروجی فاضلاب اشاره کنیم.

از آب و هوا که ورودی های آن بر روی یونیت واقع شده است به منظور راه اندازی ابزارها، ساکشن، کراشوار، پوار و کاویترون بهره گرفته می شود.

اجزای اصلی یونیت این موارد را شامل می شوند: صندلی، چراغ، کمپرسور، تابوره ها، میز پزشک، کاسه کراشوار، دوش آب، ساکشن و بزاق کش و…

لوازم دندانپزشکی

آمالگاماتور

یکی دیگر از مهم ترین لوازم دندانپزشکی دستگاه آمالگاماتور است، آمالگام در واقع به صورت پودر می باشد و برای این که به خمیر تبدیل شود ضروری است که با مقدار کمی جیوه مخلوط شود. کاری که آمالگاماتور انجام می دهد همین است و آمالگام را که به منظور پرکردن دندان استفاده می شود با درصدی از جیوه ترکیب می کند. این دستگاه امکان انتخاب واحد و یا درصدی از ترکیب هر دو ماده را دارد. در درون دستگاه آمالگاماتور دو مخزن وجود دارد که مجزا هستند و در یکی جیوه و در دیگری آمالگام ریخته می شود و عملکرد دستگاه این گونه است که ابتدا مقداری از هر دو مواد در داخل مخزن های خودشان ریخته می شود و با استفاده از یک کنترل کننده  درصد و مقدار ترکیب آن ها مشخص می شود. این دو مواد در مقداری که مشخص شده اند وارد بخش همزن دستگاه می شوند و به وسیله یک موتور با هم مخلوط می شوند و در نهایت ترکیب خمیری بدست می آید.

لوازم دندانپزشکی

کاویترون (Cavitron)

یکی از مهم ترین اقداماتی که در دندانپزشکی انجام می پذیرد جرم گیری است و کاویترون دستگاهی است که به منظور جرم گیری از آن استفاده می شود، دستگاه کاویترون را با توجه به کاربرد و عملکرد می توانیم در سه نوع تقسیم بندی کنیم که شامل مینی پیزون، پیزون مستر و ایرفلو می باشد.

لوازم دندانپزشکی

دستگاه لایت کیور (Light Cure)

دستگاه لایت کیور نیز از مهم ترین لوازم دندانپزشکی محسوب می شود. از این دستگاه به منظور سفت کردن کامپوزیت ها که به عنوان مواد ترمیمی دندان محسوب می شوند، استفاده می گردد. دستگاه لایت کیور به منظور سفت کردن کامپوزیت ها از نور ماورا بنفش استفاده می کند که موجب متراکم شدن سریع آن می شود.

از دستگاه لایت کیور به منظور بلیچینگ کردن دندان ها نیز استفاده می شود عمل بلیچینگ کردن دندان ها برای سفید کردن دندان ها صورت می گیرد.

لوازم دندانپزشکی

رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان از دستگاه های پرکاربرد در دندانپزشکی است و از آن به منظور رادیوگرافی داخلی دندان ها و دهان استفاده می کنند. کاربرد رادیولوژی بسیار گسترده است و برای عکسبرداری از دندان ها، آناتومی دندان، تاج، ریشه و… استفاده می شود.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






کلینیک دکتر مهدیان

آدرس کلینیک نارمک: تهران،نارمک، بعد از تلفنخانه، اول خیابان کلامی، کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مهدیان
تلفن:02177935133

مطب میرداماد: تهران، میرداماد، نبش رازان شمالی، پ 101، ط 3، واحد 9
تلفن: 02122228683

شماره های تماس

  • کلینیک نارمک: 02177935133
  • کلینیک نارمک: 02177934061
  • مطب میرداماد: 02122228683

دسترسی سریع

شبکه های اجتماعی



کلیه حقوق این سایت برای دکتر مهدیان محفوظ می باشد.